Weerstand Weerstaan
Herken jij één van de volgende situaties:
Een collega is het niet met je eens;
Je wilt iemand overtuigen, maar die persoon zet zijn hakken in het zand;
Aanspreken op gedrag of handelen vervalt in een discussie;
De klant is ontevreden over een product, prijs of procedure.
Kortom, je ervaart bij je gesprekspartner: WEERSTAND?!
Dan is een training ‘Omgaan met weerstand’ misschien iets voor jou.
DRIE TIPS VOOR OMGAAN MET WEERSTAND
1). Schakelen
Waarschijnlijk wil jij het over de inhoud van iets hebben (een project, de samenwerking, de prijs etc.). Je merkt dat er bij de ander weerstand ontstaat. Dit kan zowel verbaal (harder spreken, emotie in de stem) of non-verbaal (naar achteren leunen, gesloten houding) zijn. Dan is het moment gekomen om te schakelen van inhoud naar een ander onderwerp: jullie relatie, zijn of haar emotie of de procedure (check of dit bijvoorbeeld het juiste moment is om dit te bespreken).
Wanneer ‘de lucht geklaard is’ kun je terugschakelen naar de inhoud.
Dit model heet: Het Schakelmodel
2). Gevoelsreflectie geven
Wanneer je gesprekspartner weerstand laat zien, is het prettig als je hieraan aandacht schenkt. Je kunt stoïcijns doorstomen op de inhoud, maar de ander zal niet open staan om naar jouw argumenten te luisteren. Er zit ‘emotie in de weg’.
Aandacht geven aan emotie kun je doen door middel van een gevoelsreflectie. Bij een gevoelsreflectie geef je aan wat je bij de ander ziet gebeuren aan emoties. Voorbeelden:
Ik zie dat het je wat doet;
Ik zie dat het je raakt;
Ik zie dat het je irriteert;
Ik merk dat je je er druk om maakt;
Ik merk dat het je hoog zit;
Ik hoor dat je er erg boos van wordt; etc.
Het kan best zijn dat je nog meer emotie over je heen krijgt, als je de een gevoelsreflectie geeft. Geen zorgen! ‘De ballon van emotie’ loopt leeg. Wanneer iemand voldoende gehoord is in zijn emotie, zal iemand daarna weer open staan voor de inhoud.
3). Vragen stellen
Wat is de reden voor de weerstand? Wat houdt de ander bezig? Wat is de zorg van de ander? Deze vragen helpen je je te verplaatsen in de ander.
Zoals Covey stelt in het boek ‘De 7 eigenschappen van Effectief Leiderschap’: ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’.
Het is de kunst om het overtuigen, enthousiasmeren en beargumenteren wat op te schuiven in je planning van dit gesprek. Luister eerst naar de weerstand. Stel vragen, luister, vraag door en vat samen.
En luisteren betekend ook echt luisteren:
Let op: je hoeft het niet eens te zijn met de ander, maar alleen samenvatten (begrijpen) wat de ander bedoelt, is voldoende. Het magische effect zal volgen: de ander is ook bereid naar jou te luisteren.
Bijkomend voordeel: je beschikt nu over waardevolle informatie. Jouw overtuigingstrategie zal dus nog beter kunnen aansluiten bij het probleem van de ander.
Binnen de training ‘Omgaan met weerstand’ oefen je hoe je o.a. deze tips zo effectief mogelijk kunt toepassen. Daarnaast gaan we in op jouw praktijksituatie en ontvang je persoonlijke feedback.